Lenartowickie Starszaki już drugi miesiąc korzystają z zajęć prowadzonych przez p. Milenę Gaedig, w ramach realizacji programu "Przyjaciele Zippiego".
Program Przyjaciele Zippiego został opracowany w celu wyposażenia małych dzieci w podstawowe kompetencje społeczno – emocjonalne, które pomagają radzić sobie w sytuacjach trudnych, a w przyszłości pozwolą im dobrze funkcjonować w relacjach z innymi i unikać zachowań ryzykownych.
Celem
programu jest troska o zdrowie, dobre samopoczucie i dobre funkcjonowanie
małych dzieci, a także zapobieganie problemom w przyszłości poprzez wyposażenie
dzieci w podstawowe umiejętności życiowe, społeczne i emocjonalne, radzenia
sobie z trudnościami, ze zmianą i stratą oraz rozwiązywania konfliktów.
W wielu
społeczeństwach ignoruje się potrzeby emocjonalne dzieci, bardziej zwracając
uwagę na osiągnięcia w nauce. Jednak badania naukowe wskazują, że umiejętności
akademickie mają niewielki wpływ na zdolność dziecka do konstruktywnego
radzenia sobie z frustracjami i wyzwaniami szybko zmieniającego się otoczenia,
czy do tworzenia trwałych związków oraz prowadzenia szczęśliwego,
satysfakcjonującego życia.
Program Przyjaciele
Zippiego jest oparty na założeniu, że dzieci cały czas wchodzą w
interakcje z innymi osobami - rodziną, nauczycielami, przyjaciółmi w różnych
sytuacjach i okolicznościach. To, jak dobre mają stosunki z innymi oraz jak
dają sobie radę z trudnościami jest kluczowe dla ich myślenia o sobie i o
innych. Innymi słowy, radzenie sobie, czyli postępowanie w różnych sytuacjach,
korzystanie z pomocy i wsparcia ze strony innych - jest istotą myślenia przez
dziecko o własnym powodzeniu i źródłem jego samopoczucia.
Program
koncentruje się na uczeniu takich sposobów radzenia sobie z trudnościami, które
zachęcają dzieci do pomagania innym. Wzajemna pomoc, szacunek, wyobrażanie
sobie, co czują inni (empatia) oraz współpraca, są kluczowe dla filozofii
programu.
Zakłada się,
że najważniejsze czynniki chroniące w tym programie to rozwój
kompetencji psychologicznych i społecznych, budowanie pozytywnej samooceny,
poczucia własnej wartości, sprawczości i kompetencji („ja umiem”, „ja
potrafię”). Istotnym czynnikiem chroniącym jest również wspierające, bezpieczne
środowisko szkolne, wysokie kompetencje wychowawcze i umiejętności
psychologiczne nauczycieli, a także dobra współpraca z rodzicami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz