Temat: Czym są dla nas książki?
Dzień dobry Smerfy!!!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o książkach.
A teraz czas na gimnastykę:
Zaproście do wspólnych ćwiczeń wszystkich domowników.
Na początku zastanów się i odpowiedz rodzicowi na poniższe pytania:
1. Co to jest książka?
2. Z czego jest zbudowana?
3. Jakie mogą być książki?
4. O czym mogą być?
A teraz posłuchaj wiersza:
Książka
Anna Kamieńska
Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.
Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
Czemu początkowo książka była smutna?
Czy miała kolorowe obrazki?
Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?
Co się zmieniło?
Czy miała kolorowe obrazki?
Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?
Co się zmieniło?
"Do czego nie są
książki?" – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie
z książek. Skoro wiesz, do czego są książki, to teraz wskaż, proszę, do czego nie są.
z książek. Skoro wiesz, do czego są książki, to teraz wskaż, proszę, do czego nie są.
„Wstyd” – zabawa
ćwicząca słuch fonemowy: (5 latki)
1.
Co słyszysz na początku wyrazu „wypożyczać”?
W
2.
Co słyszysz na początku wyrazu „stolik”? S
3.
Co słyszysz na końcu słowa „grzbiet”? T
4.
Co słyszysz na końcu słowa „grzeczny”? Y
5.
Co słyszysz na początku słowa „druk”? D
Spróbuj odczytać
powstały wyraz:
WSTYD
Wysłuchaj wiersza
Ale wstyd!
Dominiki Niemiec
Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną
mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.
A że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,
umieściła je na książce, na środku okładki.
Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła,
ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.
Ale wstyd! Siostra Ani, gdy tylko spostrzegła jej
poczynania,
zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania.
Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą.
Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?
Ale zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło,
bo książce to pranie wcale nie posłużyło.
Ale wstyd! Mama, gdy zobaczyła poczynania swoich
córek,
za zniszczenie książki dała im porządną burę.
Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci,
a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.
I mama z biblioteki ją wypożyczyła.
A to bardzo ważna kwestia w tym momencie
była.
Ale wstyd! Przecież książki nawet pomazanej nie można
wyrzucić.
Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.
I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego,
jej pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego.
I książkę odkupić lub zapłacić karę.
Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.
Ale wstyd! Szybko do biblioteki poszła z córkami
mama.
W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.
Przywitała wszystkich i już książkę ogląda.
Badawczo się przygląda książce, dziewczynkom się
przygląda.
– I co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły?
– Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.
Ale wstyd! – No cóż, musicie teraz naprawić swe
zachowanie.
Zaraz wymyślę dla was jakieś zadanie.
Pomożecie mi poustawiać stos książek na półki,
a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki.
Dziewczynki zabrały się do pracy ku uciesze mamy.
– Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.A gdzie wstyd? Już minął, znikł!
Po wysłuchaniu
wiersza odpowiedz na pytania:
Czego dotyczył wiersz? Co stało się z książką?
Kto ją zniszczył? Czy takie zachowanie było właściwe? Skąd dziewczynki miały
książkę? Co musiały zrobić po tym, jak zniszczyły książkę?
Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki? Co musiały zrobić w bibliotece?
Czy to, co czuły, minęło? Czy Ty też kiedyś wstydziłaś/-eś się z jakiegoś powodu?
W jakiej to było sytuacji? Czy to było przyjemne uczucie? Jak czułaś/-eś się, gdy wstyd minął?
Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki? Co musiały zrobić w bibliotece?
Czy to, co czuły, minęło? Czy Ty też kiedyś wstydziłaś/-eś się z jakiegoś powodu?
W jakiej to było sytuacji? Czy to było przyjemne uczucie? Jak czułaś/-eś się, gdy wstyd minął?
5-latki
KP4.8b oraz KP4.9b
4-latki
KP2.30
3-latki
KP2.23
Na zakończenie proponuję piosenkę "Lubimy bajki"
Do jutra!!!
Wtorek 12.05.2020
Temat:Jak powstaje książka?
Jak co dzień kochane Smerfy zaczniemy od gimnastyki
Zajęcia:
Jak powstaje każda książka?Kto słuchał, odpowie. Najpierw rodzi się
w pisarza pomysłowej głowie. Gdy redaktor
w wydawnictwie tekst dobrze ogarnie, O druk, cięcie
i oprawę poprosi drukarnię.Zapraszam na prezentację multimedialną jak powstaje papier
Poznajemy literkę

5-latki
KP4.7a, KP4.5a oraz W20a
4-latki
KP2.31
3-latki
„Luneta” – praca plastyczno-techniczna.
Zadaniem dzieci jest ozdobienie rolek po papierze toaletowym w dowolny sposób.
Następnie dziecko wykorzystują swoją lunetę do zaproponowanej przez siebie zabawy.
Dla chętnych przepis na masę papierową
Na koniec piosenka
Do jutra!!!
Środa 13.05.2020
Temat: Jesteśmy autorami!
Dziś zaczniemy od tańca
Zajęcia
„Rodzaje książek” –
wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj.
Rodzic układa na
podłodze stos książek (różne rodzaje i tematyka – według
dostępności, np.
książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla
dzieci z
obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było
widać okładek
Dziecko opisuje, jak
wygląda każda książka: Co ma na okładce? Co zawiera w środku?
O czym jest?
Następnie rodzic wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem,
rodzajem, budową, sposobem zapisu czy
przeznaczeniem.
Ta teraz twoim zadaniem jest odpowiedzieć, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe
Przykładowe zdania:
1.
Okładka to zewnętrzna część książki.
2.
Autor to osoba, która napisała książkę.
3.
Każda książka ma 5 stron.
4.
Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
5.
Ilustracja to rysunek w książce.
6.
Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
7.
Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
8.
Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
9.
Okładka jest w środku książki.
Ćwiczymy pamięć
5-latki
KP4.6 i KP4.7
4-latki
3-latki
Do jutra!
Czwartek 14.05.2020
Temat: Biblioteka
Na początek utrwalimy sobie wczoraj poznany taniec, który wspólnie zatańczymy po
powrocie do przedszkola.
Zajęcia
Dziś poznamy takie miejsce w którym możemy wypożyczyć książki.
Wypożyczyć, to znaczy zabrać je do domu, przeczytać i zwrócić do .... BIBLIOTEKI.
Poproście rodziców o wpisanie waszych ulubionych książek
Policzmy książki
KP4.8a i KP4.9a
4-latki
KP2.32
3-latki
Policz i zaznacz prawidłową cyfrę
Na koniec piosenka
Do jutra!!!
Piątek 15.05.2020
Temat: Księgarnia
Dzień dobry
Zatańczcie wraz ze swoimi domownikami do znanej Wam już piosenki
Zajęcia:
Kolejnym miejscem w którym znajdują się książki jest księgarnia.
A teraz pobawcie się z rodzicami
„Jaka cena?” –
wybieranie książek i oznaczanie ich ceną.
Wybierz 5 dowolnych książek z domowej
biblioteczki, z pomocą rodzica oznacz je cena
(najlepiej od 1 zł do 10 zł, ale
jeśli dziecko nie ma problemu z większymi liczbami, ceny mogą
być bardziej
realne).
„Na półce” –
segregowanie książek wg kategorii.
Spróbuj posegregować w Twojej domowej
biblioteczce książki wg jednej cechy, np.
grubości / wysokości.
4 i 5-latki
Wybierzcie sobie 2 karty pracy i wykonaj zadanie
3-latki
KP2.24
Na podsumowanie całego tygodnia piosenka
Do poniedziałku!!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz