Czy wiecie jaką mamy teraz porę roku? Doskonale WIOSNĘ, ale już niedługo bo 22 czerwca rozpocznie się kalendarzowe LATO.
„Czerwiec” J. Jabłoński
Bardzo lubię czerwiec, a najbardziej za to, że to właśnie w czerwcu zaczyna się lato. I nikt nie narzeka, że brzydka pogoda. I pachną truskawki i można zjeść loda. Lubię go za słońce, które jasno świeci. I za to, ze w czerwcu święto mają dzieci.
„Z czym kojarzy się lato?” – technika niedokończonych zdań, zabawa z piłką.
Rodzic pyta dziecko,
z czym kojarzy mu się lato. Rzuca piłkę do o dziecka i zaczyna zdanie:
Lato kojarzy mi się…
Dziecko łapią piłkę i kończy wypowiedź
Wysłuchaj wiersz:
Tato, czy już lato?
Beata Szelągowska
Powiedz, proszę! Powiedz, tato,
Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach,
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach,
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż,
I już.
A teraz piosenka
Lato płynie do nas
sł. Jan Zuchora, muz. Krystyna Kwiatkowska
Raz, dwa, raz i dwa, (dzieci klaszczą)
słońce idzie drogą. (rysują w powietrzu słońce)
Z górki chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą. (biegną w miejscu)
Ref.: Hop! Hop! – słychać w koło. (dzieci podskakują z rękami na biodrach, jedno dziecko z pary
robi obrót)
Hop! Hop! – echo woła. (podskakują z rękami na biodrach, drugie dziecko z pary robi obrót)
Po jeziorze łódka mknie, (bujają się, trzymając za ręce)
lato płynie do nas.
Raz, dwa, raz i dwa, (dzieci klaszczą)
nadszedł czas zabawy, (tańczą w kółko, trzymając się za ręce)
pędzi, goni w polu wiatr, (biegną w miejscu)
chce się z nami bawić. (tworzą duże grupowe koło)
Ref.: Hop! Hop!…. (jak wyżej)
Raz, dwa, raz i dwa, (uderzają w ręce kolegi / koleżanki z prawej i lewej strony)
wiatr wesoło pląsa, (tańczą w dużym kole)
w górze, w chmurze, w ciszy pól (podskakują na palcach w rytm piosenki)
Rodzic zadaje pytania: Jakie uczucia wywołuje burza?
Z jakimi uczuciami kojarzy się burza? Czy burzy trzeba się obawiać? Jak należy się zachować
podczas burzy, gdy jesteśmy na dworze?
Co się dzieje, gdy skończy się burza? Jakie zjawisko pogodowe często się po niej pojawia latem?
Jak się czujemy, gdy patrzymy na tęczę?
„Jak powstaje burza” – eksperyment. Na szklance rodzic.umieszcza kawałek blaszki (np. denko od
puszki). Nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie balon na blaszce i zbliża do niej palec. Rodzic pyta dziecko, co się stało?
W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). Rodzic pyta dzieci, czy znają jakieś zjawisko
charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)?
Eksperyment można zobaczyć na filmiku poniżej
Co zrobić jeśli złapie Cię burza?
5-latki
KP4.33b
4-latki
KP2.48
3-latki
KP2.38
Do jutra!!!
Środa 17.06.2020
Temat: Tęcza
Dzień dobry, dziś zaczniemy od tańca, zaproście domowników do wspólnej zabawy
„Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy. Dziecko dostaje płytę CD. Kieruje
ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza.
Kolory tęczy – zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Rodzic pyta
dziecko: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.
Przypomnienie zasad odżywiania według piramidy żywieniowej. Przypominamy, że najzdrowszej produkty znajdują się na dole, a te, które powinniśmy jeść najrzadziej na samym szczycie piramidy. Pytam dziecko, jakie produkty są najzdrowsze, a jakie powinniśmy jeść rzadziej. Dziecko odpowiada z pomocą ilustracji.
„Lody” – dyskusja na temat powstawania lodów i ich właściwości. Rodzic pyta dzieci: Z czego robi się lody? Dlaczego lody są zimne? Gdzie trzyma się lody? Dlaczego lody rozpuszczają się na słońcu. Czy lody muszą być zimne? Czy ktoś jadł kiedyś ciepłe lody? Jakie znasz smaki lodów? Jaki smak mają Twoje ulubione lody?
„Bananowe lody” – przygotowanie lodów. Rodzic wraz z dziećmi przygotowują lody z bananów. Przekrawają owoce na pół, nabijają na patyczki do lodów, maczają w jogurcie greckim lub w płynnej czekoladzie i w różnych posypkach. Na koniec wkładają do zamrażalnika.Smacznego!
Smaki lata- pytamy dziecko, jakie istnieją smaki. Przypominamy, że wyróżniamy smaki: słony, słodki, gorzki, kwaśny i pikantny. Prosimy dziecko, aby podało przykłady produktów o kolejnych smakach. Możemy też przygotować degustację. Dziecko próbuje każdego produktu i określa, jaki ma smak.
Lato - zabawa językowa. Rodzic z dzieckiem na przemian podają swoje skojarzenia ze słowem "LATO".
Wykonanie pracy plastycznej "Lody" z użyciem płatków kosmetycznych. Dziecko maluje płatki kosmetyczne wybranymi kolorami farby. Można je ozdobić kolorowym brokatem. Z brązowego papieru wycinamy rożek. Wszystko układamy i przyklejamy na kolorowej kartce papieru.
Owoce - rozpoznawanie i nazywanie owoców. - dziecko ogląda planszę obrazkową. Wskazuje i nazywa znane sobie owoce. Rodzic pomaga zapoznać pozostałe owoce. Dziecko dzieli nazwy kilku wybranych owoców na sylaby, podaje ilość sylab w nazwie owocu. Pytamy dziecko, które owoce rosną w Polsce. Opowiadamy, że np. gruszki, jabłka, truskawki, śliwki rosną w Polsce. Pytamy, co to znaczy, że niektóre owoce są nazywane egzotycznymi/tropikalnymi. Opowiadamy, że np. banany, marakuja, ananas rosną w innych, cieplejszych krajach, na południe od Polski, ponieważ potrzebują więcej ciepła i słońca, żeby rosły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz