czwartek, 9 kwietnia 2020

Zwierzęta na wiejskim podwórku


Wtorek 14.04.2020

Temat: Zwierzęta wiejskie



Dziś poznamy zwierzęta, które mieszkają w gospodarstwie

... ale najpierw zapraszamy do ćwiczeń, poproś rodzica i ćwiczcie razem
  • Podaj cyfrę od 0 do 10 (tyle razy należy wykonać dane ćwiczenie), a rodzic niech wymyśli ćwiczenie, np.  przysiady, pajacyki, podskoki itp.
  • Przygotuj trzy klocki oraz pojemnik, rodzic ustawia w pewnej odległości pojemnik i zadaniem dziecka jest rzucić klocki tak, by trafić do pojemnika.
  • Usiądź naprzeciwko opiekuna, pokaż minę, a opiekun stara się ją powtórzyć. Po każdym pokazie następuje zmiana ról.
Zgadnij co to za zwierzę:
Choć ma skrzydła, nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko i gdacze wspaniale. (kura)

Chodzi po podwórku różowy grubasek. 
Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem. (świnia) 

Choć jest duża i rogata, nie musisz uciekać. 
Kiedy dasz jej smacznej trawy, ona da ci mleka. (krowa) 

Chętnie po łące skacze i biega, a jego synek to mały źrebak. (koń) 

Czasem włazi gdzieś wysoko, żeby mieć na wszystko oko. 
Gdy chce zapłać mysz malutką, to zakrada się cichutko. (kot) •

A teraz wysłuchaj wiersza:
Na wiejskim podwórku Stanisław Kraszewski 
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki: 
Krowa – łaciate cielątko, 
Koza – rogate koźlątko, 
Owca – kudłate jagniątko, 
Świnka – różowe prosiątko, 
Kurka – pierzaste kurczątko, 
Gąska – puchate gąsiątko, 
Kaczka – płetwiaste kaczątko, 
Każda prowadzi swoje dzieciątko! 
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka. 
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły. 
Krowa – łaciate cielątko, 
Koza – rogate koźlątko, 
Owca – kudłate jagniątko, 
Świnka – różowe prosiątko, 
Kurka – pierzaste kurczątko, 
Gąska – puchate gąsiątko, 
Kaczka – płetwiaste kaczątko, Każda zgubiła swoje dzieciątko! 
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko. 
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki. 
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki: 
Krowę – łaciate cielątko, 
Kozę – rogate koźlątko, 
Owcę – kudłate jagniątko, 
Świnkę – różowe prosiątko, 
Kurkę – pierzaste kurczątko, 
Gąskę – puchate gąsiątko, 
Kaczkę – płetwiaste kaczątko, Znalazło mamę każde dzieciątko.

Odpowiedź na pytania:
Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? Co wydarzyło się w wierszu? Kto spowodował kłopoty? Co zrobił gospodarz?  Jak nazywają się młode, np krowy, kozy, owcy itp.

A teraz posłuchaj odgłosów zwierząt:



Poznajemy literkę Ł, ł (dotyczy 5 latków i chętnych 4 latków)

5 latki
Praca z KP3.29 – wprowadzanie litery Ł, ł, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu.
Praca z KP3.30a – ćwiczenie logicznego myślenia, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, przeliczanie. „Odgłosy zwierząt”– praca z KP3.30b – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, ćwiczenia w czytaniu, budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.

4 latki
Praca z KP 2.19 - rozwijanie umiejętności klasyfikowania i percepcji wzrokowej

3 latki
Praca KP2.16. Rozwijanie spostrzegawczości oraz wiedzy ogólnej i przyrodniczej.

A teraz piosenka dla wszystkich, myślę że dobrze Wam znana


Miłego dnia!!!


Środa 15.04.2020

Temat: Skąd się biorą jajka?

Smerfy wiedzą, że gimnastyka ważna sprawa, więc zaczynamy...

Dziecko udaje jajko – „zamyka się”, tworząc kulę, a rodzic próbuje ostrożnie je otworzyć (może np. łaskotać). Po otwarciu następuje zmiana ról.

A teraz policz wszystkich domowników i zrób tyle podskoków ile jest osób w domu.

A teraz spójrzcie na obrazki








                     jajko kurze surowe                                                        jajko kurze ugotowane


Pileće jaje: struktura i kemijske komponente - Opće informacije - 2020Pływające jajko – czyli co z tym białkiem… – ALWAREZ <<< Technika ...

Samo białko stanowi ponad 60% masy jajka. Zjadając jedno dostarczasz ok. 6 g najlepiej (aż w ponad 90%) przyswajalnego białka.
Jajo zawiera związki fosforu i siarki (polecane dla wszystkich „pracujących głową”, czyli dla dziecka w wieku przedszkolnym również), wapń, cynk, magnez, mangan, miedź, sód, potas, krzem, chlor, jod, fluor oraz żelazo. Jest źródłem witam A, E, D, z grupy B oraz H, F i K

A teraz pomyślcie jakie potrawy można przygotować z jajek?
Jaka jest Twoja ulubiona?

     Proste przepisy na dania z jajek | Party.pl                       50 przepisów na potrawy z jajek [PRZEPISY NA WIELKANOC] | Gazeta ...

Zielona szakszuka. Pyszne danie z jajek nie tylko na śniadanie ...


Eksperymenty z jajkiem

5 latki
Praca z KP3.31 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, percepcji wzrokowej, dekodowanie.
praca z KP3.32a, zapoznanie z cyklem życia kury, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rytmy i  KP3.32b – utrwalenie stosunków przestrzennych, doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej.

4 latki

3 latki



Miłego dnia!!!

Czwartek 16.04.2020

Temat: Skąd się bierze wełna?


Dziś poćwiczymy orientację w schemacie ciała, a więc śpiewamy i pokazujemy


Teraz spójrz na obrazki i posłuchaj , następnie spróbuj opowiedzieć. 





  • „Owieczka, zagroda, zamiana” – zabawa z rodzicami. Dziecko łączy się w trójkę razem z mamą i tatą. Mama i tata tworzy z rąk zagrodę. Dziecko jest owieczką. Na hasło: Owieczka! „owieczka” wychodzi z zagrody. Na hasło: Zagroda! – wraca do zagrody. Na hasło: Zamiana, tworzy się nowa zagroda (najpierw mama i dziecko, na kolejne hasło: Zamiana – tata i dziecko).
  • Pora teraz na zabawę „Zaganianie owiec do stada” – będą Ci potrzebne kulki waty i pęseta, klamerka. Zbuduj ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie włóż kulki z waty. Część kulek zostaw poza ogrodzeniem. Włóż „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety lub klamerki (ewentualnie– rączką).
  • A teraz zabawa „Wyganiamy owieczki z zagrody” – wyjmij z zagrody wszystkie kulki z waty, czyli wygoń owieczki z zagrody. Jeśli masz w domu kostkę z oczkami do gry, rzuć kostką i zobacz, ile oczek wypadło. Tyle „owieczek” wyjmij pęsetą z zagrody. Rzucaj kostką tyle razy, aż wszystkie owieczki będą wygonione z zagrody.
  • Na zakończenie jeszcze jedna zabawa – tym razem z mamą pt.: „Gdzie jest owca?” – przygotuj szalik oraz dzwoneczek. Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka (dziecko z dzwoneczkiem przemieszcza się po pokoju). Po odnalezieniu następuje zamiana ról. Zabawę można wielokrotnie powtórzyć.
Praca plastyczna dla wszystkich:
Ozdób owieczkę wełną, watą lub popcornem


   Miłego dnia!!!


Piątek  17.04.2020

Temat: Po co hodujemy krowy?

Zaproś wszystkich domowników do kółeczka i wspólnie zatańczcie.

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94


Co daje krowa? – oczywiście mleko! Jeśli masz w domku różne rodzaje mleka (tłuste, odtłuszczone, 
                       bez laktozy), posmakuj je – określ ich kolor, smak i zapach. Porównaj i poszukaj różnic.
Odpowiedź na pytania:
Czy mleko jest zdrowe?
Czy wszyscy mogą pić mleko?
Kto w szczególności powinien je pić?









Macie ochotę na przyrządzenie własnego masła w słoiku? To nic trudnego! Wystarczy przygotować mały słoik z zakrętką oraz tłustą śmietanę. Do słoika wlewamy śmietanę i zakręcamy go. Teraz trzeba potrząsać słoikiem przez parę minut – poproś opiekuna o pomoc. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem powstanie domowe masło.

Na jaką literę jest wyraz KROWA? Czy znasz jakieś inne zwierzęta na literę K
Kolorowanki, ubieranki, karty do wydrukowania. - Printoteka.pl
5 latki
Praca z KP3.33a – przeliczanie, utrwalenie grafemów, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej
Praca z KP3.33b – poszerzanie wiedzy ogólnej, ćwiczenie logicznego myślenia, kodowanie, ćwiczenia w czytaniu, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej

4 latki
Praca z KP 2.21 - ćwiczenie spostrzegawczości i małej motoryki oraz KP2.20

3latki
Praca z KP2.15 – nalepianie domów przy zwierzętach, podawanie nazw pomieszczeń. Kontynuowanie rytmu trzyelementowego.

Zróbcie wspólnie doświadczenie!
Potrzebny będzie: 
- głęboki talerz,
- woda z odrobiną mleka
- mały pojemnik na płyn do naczyń/kostka mydła
- pieprz mielony
Na talerzyk wlewamy mleko, następnie wsypujemy trochę pieprzu (to bakterie/wirusy).Prosimy dziecko, aby paluszkiem dotknęło pieprzu – drobinki nie rozprzestrzenią się, zostają na palcu.A co, jeśli użyjemy mydła (umyjemy ręce)? Dotknijcie nasze bakterie umytym paluszkiem i sprawdźcie sami! 🙂
Mam nadzieję, że pamiętacie, jak prawidłowo myć ręce!
Miłego dnia oraz weekendu!!!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz