piątek, 22 maja 2020

Smerfy (25-29.05.2020)

Poniedziałek 25.05.2020

Temat: Moja mama. Mój tata. Moja Rodzina

Witam Was Kochane Smerfy po weekendzie.
Przed nami kolejny tydzień zdalnego nauczania.
Dziś będziemy rozmawiać o bardzo ważnych osobach, czyli MAMIE i TACIE, a także o RODZINIE!

Na początek poćwiczymy i policzymy:

                                        https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

Czas na zajęcia.
Spójrzcie na kartę pracy poniżej znajdują się na niej 4 osoby. Jest MAMA oraz mama mamy czyli BABCIA oraz TATA i tata, taty czyli DZIADEK.
Podzielicie wyraz mama, babcia, tata, dziadek na sylaby.


Odpowiedzcie na następujące pytania:
1. Jakie imiona noszą Twoi rodzice i dziadkowie?
2. Gdzie pracuje mama i tata?
3. Kto oprócz mamy, taty, babci i dziadka należy do rodziny?
4. Policz z ilu osób składa się Twoja rodzina.
5. Jeśli masz rodzeństwo podaj jego imię.
Dokończ zdanie:
1. Moi rodzice są kochani bo...
2. Pomagam rodzicom w ...
3. Lubię być w domu bo ...

Posłuchaj piosenki:  "Najlepsza drużyna to moja rodzina"

                                         

Wykonajcie wspólnie z rodzicami Waszą Księgę Rodziny

Dzień Rodziny obchodzimy 15 maja, natomiast jutro, tj. 26 maja swoje święto mają MAMY, 
Dzień Ojca obchodzimy 21 czerwca.

Kochani możecie te serduszka pięknie wyciąć i nakleić na laurkę dla mamy, którą dacie jutro.

Na zakończenie piosenka z dedykacją dla rodziców od ich dzieci :)


Dziękuję mamo, dziękuję tato!
Miłego dnia!!!


Wtorek 26.05.2020
Temat: Emocje - co to takiego?

Dzień dobry Smerfiki, pamiętacie dziś swoje święto mają mamusie, więc jeśli  jeszcze nie daliście im laurek i nie złożyliście życzeń to szybciutko zróbcie to.

Posłuchajcie piosenki, a dowiecie się o czym będziemy rozmawiać.

Dziś proponujemy film animowany pt. "Inside out" czyli "W głowie się nie mieści" z emocjami
w roli głównej, który jest naprawdę genialny! Fabuła brzmi następująco: 
Kiedy Riley wraz
z rodzicami opuszcza rodzinną Minnesotę i przenosi się do San Francisco, usiłuje dostosować się do nowej sytuacji. Jak każdym z nas, bohaterką kierują emocje: Radość, Strach, Gniew, Odraza
i Smutek. Dorastanie bywa trudne, także dla Riley. Chociaż Radość robi wszystko, by utrzymać pozytywną atmosferę, dziewczynce nie jest łatwo odnaleźć się w nowym mieście, domu i szkole. 

Będzie to wspaniały początek do rozmów, zabaw i prac plastycznych na temat wrażeń i emocji.
      
Jeśli macie ochotę posłuchajcie bajki:


                 
                                                 https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

Kolejna propozycja to zabawa „1..2..3…,minę pokaż Ty!” - odgadywanie emocji po mimice, opisywanie cech charakterystycznych danych emocji. (Można wyliczać -dziecko -pokazuje,dorosły- zgaduje i zmiana). Pokazujemy gniew, złość, radość, smutek, żal, zaskoczenie, strach, przerażenie, zawstydzenie. Po zabawie spróbujcie podzielić emocje na miłe i niemile czyli na pozytywne i negatywne, możecie je narysować.

A teraz   „Moje emocje” – malowanie farbami przy Sonacie Księżycowej L. van Beethovena (pędzlem lub palcami)    

                                      https://www.youtube.com/watch?v=GOZJBVavAQA

Przy słuchaniu Sonaty proponujemy też „Zabawę w silnego i słabego” – zabawa inspirowana metodą W. Sherborne, dziecko siedzi w  parze z rodzicem lub rodzeństwem, oparte o siebie plecami. 

Technika relaksacji wg Jacobsona – łagodzenie uczuć negatywnych. Dziecko leży, słuchając Sonaty księżycowej, i wykonują polecania : rysuj palcem w powietrzu chmury, serduszka, słoneczka, nutki, znane literki, znaki, symbole itp.



5-latki
KP4.19 a i b
4-latki
KP2.37
3-latki
KP2.29

Na koniec piosenka
                                            https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc

Do jutra!!!


Środa 27.05.2020

Temat: Jakie emocje przeżywają przedszkolaki?

Witajcie Kochani!
Zapraszam na gimnastykę.
                                         https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Zajęcia
Wysłuchajcie wiersza Doroty Gellner 
"Zły humorek"
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to gniew zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

Odpowiedzcie na pytania:
- co czuła dziewczynka?
- z jakiego powodu czuła gniew?
- co znaczy być złym, a co złościć się/ być zezłoszczonym?

A teraz spróbujcie odpowiedzieć jakie emocje  poczulibyście w podanej sytuacji
(radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd)
1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
2. Mama mnie pochwaliła.
3. Idę do dentysty.
4. Biegnie do mnie duży pies.
5. Mam dziś urodziny.
6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem/widziałam.
7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
8. Wylał mi się sok
9. Dostałem/ dostałam prezent od kolegi bez okazji.
10. Występuję w przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.

Posłuchajcie piosenki

                                         https://www.youtube.com/watch?v=Nh-F7pUiD5g

Ruletka- złość
https://wordwall.net/pl/resource/1508900/z%C5%82o%C5%9B%C4%87?ref=embed-iframe

5-latki
KP4.20 a i b
4-latki
KP2.38
3-latki
KP2.30

Propozycja pracy plastycznej dla wszystkich - kolorowe stworki
potrzebne będą: farby, kartka papieru, słomka, flamastry


http://kolorowy-swiatdzieci.blogspot.com/2016/05/nasze-emocje-kolorowe-stworki.html

Dla chętnych

Zaproś rodzica do wspólnej gry. Potrzebna będzie kostka i pionek dla każdego gracza (mogą  być nakrętki). Ustawiamy pionki na starcie i rzucamy kostką. Zaczyna gracz, który jako pierwszy wyrzuci szóstkę. Przesuwamy się o tyle pól, ile wskaże kostka. 
Jeśli staniesz na polu:
emocja- zadowolenie: otrzymujesz dodatkowy rzut kostką, 
emocja - zdziwienie:  tracisz jedną kolejkę
emocja- niezadowolenie: cofasz się o jedno pole
emocja- złość: cofasz się na start.
Wygrywa gracz, który pierwszy dotrze do mety.
Miłej zabawy.

 Karty pracy - odbicia lustrzane


Do jutra!!!

Czwartek 28.05.2020

Temat: Jak radzić sobie z emocjami?

Dzień dobry!

Myślę, że po takim powitaniu na każdej buzi jest piękny uśmiech, a w sercu radość.
Zajęcia
Posłuchajcie piosenki "Złość"i pamiętajcie, że emocje przeżywają wszyscy bez wyjątku i dorośli 
i dzieci, nie ma w tym nic złego. Trzeba się tylko nauczyć jak sobie z nimi radzić.


Posłuchaj opowiadania
Złość 
Renata Piątkowska 
Jak ja lubię, kiedy do przedszkola przychodzi nowe dziecko. Od razu robi się zamieszanie. Taki nowy nie chce się z nami bawić, tylko ciągle płacze, a nasza pani musi poświęcać mu dużo czasu, zamiast bawić się z nami. Nie inaczej było z Igorem. Już w szatni za nic nie chciał rozstać się z mamą. Złościł się, kiedy zdejmowała mu kurtkę i ciągle powtarzał: – Ja chcę do domu! Dopiero kiedy nasza pani wzięła go na ręce i zaniosła do sali, jego mamie udało się wyjść. Igor nie chciał z nikim się bawić, usiadł na parapecie i wypatrywał przez okno, czy nie nadchodzi jego mama. Kiedy przed obiadem pani poprosiła nas o umycie rąk i wszyscy pognali do łazienki, Igor nie ruszył się z miejsca. Powiedział, że ręce myje tylko w domu. Właściwie to nie musiał myć tych rąk, bo obiadu i tak nie zjadł. – To nie jest taki obiad jak u mnie w domu – powiedział i odsunął talerz. Ale najgorzej było, gdy stało się jasne, że Igor musi iść do toalety. Pani zachęcała go, żeby się pospieszył, póki nie jest za późno. Wtedy Igor, przestępując z nogi na nogę, powiedział: – Nie mogę. – Dlaczego nie możesz? – zdziwiła się pani. – Bo tu nie ma mamy, a ona zawsze mnie chwali, kiedy skończę – wyjaśnił Igor i widać było, że jest u kresu wytrzymałości. – Wiesz co, Igor? Nie ma innego wyjścia, musisz iść do toalety, a potem pochwal się sam – poradziła pani. Igor popatrzył na nią zdziwiony, ale nie protestował, kiedy pani wzięła go za rękę i zaprowadziła do toalety. Po chili zza zamkniętych drzwi rozległ się okrzyk zachwytu i głos Igora: – Wspaniale, mądry chłopczyk. Brawo, Igorku. Po obiedzie pani przeczytała nam bajkę o Tomciu Paluchu. Bardzo podobały nam się przygody Tomcia, ale Igor nagle wybuchnął płaczem. Dopiero po chwili, gdy pani udało się go uspokoić, Igor powiedział z pretensją w głosie: – Dlaczego taka ładna bajka jest o Tomku, a nie o Igorze Paluchu? To niesprawiedliwe! Wtedy dzieci zaczęły się śmiać z Igora. – To może nie powinno być bajki o Calineczce, tylko o Igoreczku? – wyśmiewał się Patryk. – Albo o Igorku i siedmiu krasnoludkach – wołała Kasia. Wszyscy przekręcali różne tytuły bajek i śmiali się do łez. Igor rozzłościł się na dobre, krzyczał na dzieci, tupał i robił straszne miny. – Dzieci, dość tych żartów. Proszę o spokój – pani powiedziała to takim tonem, że na sali od razy zrobiło się cicho. – Igor, widzę, że jesteś bardzo zły. Poradzę ci coś. Wyrzuć tę swoja złość do kosza. Po co ci ona? Ja też jestem zła, że tak hałasujecie i zobacz, co zrobię – powiedziała pani. Potem podeszła do kosza i pokazała, że strząsa tam coś ze swoich rąk. Wreszcie usiadła na miejsce i z błogim uśmiechem usiadła na krześle. – O, jak teraz dobrze – powiedziała miłym głosem.
Igor niepewnie podszedł do kosza i zajrzał do niego. Stojąc nad koszem, wykonał taki ruch, jakby wrzucał tam papierek. Gdy skończył, usiadł obok pani, a ona poczęstowała go cukierkiem. Wszystkim dzieciom się to spodobało. Pani poprosiła, żeby każdy z nas, gdy poczuje się, że jest bardzo zły, szybciutko wyrzucił swoją złość. To świetny pomysł, nie mogę się już doczekać, kiedy będę zły – pomyślałem. Tego dnia jak zwykle mama odebrała mnie z przedszkola i spacerkiem poszliśmy na przystanek tramwajowy. Tam zobaczyłem parę młodych ludzi, którzy kłócili się ze sobą. Rozmawiali tak głośno, że wszyscy czekający na tramwaj zaczęli im się przyglądać. Chłopak mówił coś ze złością, a dziewczyna, potrząsając nerwowo głową, odwróciła się do niego plecami. Zanim mama zdążyła złapać mnie za rękę, podszedłem do tej pary i powiedziałem: – Wyrzućcie swoją złość do kosza, który tu stoi, bo kłócić się jest brzydko. Popatrzyli na mnie zdumieni, więc dodałem: – Tak się robi, naprawdę. Nasz kolega w przedszkolu tak zrobił i potem przez resztę dnia już nie płakał z nikim się nie kłócił. Młodzi ludzie uśmiechnęli się, potem chłopak objął dziewczynę i nie czekając na tramwaj, poszli powoli przed siebie. – Ojej! To działa! – krzyknąłem zachwycony

Poniżej na obrazkach przedstawione są  sposoby radzenia sobie ze złością, wybierz  jeden i jeśli poczujesz złość zastosuj go, gdy nie zadziała spróbuj innego.



Wykonajcie wspólnie z rodzicami emocje - smutek, radość, złość i strach.
Sposób znajdziecie w linka poniżej

Emocje

"Dobre i złe" – klasyfikowanie sposobów radzenia sobie ze złością na dobre i złe. Rodzic odczytuje pomysły  a dziecko odpowiada czy dane rozwiązanie jest pozytywne, czy negatywne.
Ktoś się z nas śmieje: 
bijemy go – rozwiązanie negatywne, 
szczypiemy – negatywne,
mówimy mu coś przykrego – negatywne, 
odchodzimy od niego – pozytywne, 
odchodzimy i tupiemy w ustronnym miejscu – pozytywne 
mówię brzydkie słowa - negatywne
rzucam zabawkami  - negatywne
pcham ścianę - pozytywne
maluję gniew, gniotę kartkę, rwę i zapominam - pozytywne
zamykam oczy i liczę do 10 - pozytywne
rozmawiam z panią nauczycielką - pozytywne

5-latki
KP4.21a

Do jutra!!!

Piątek 29.05.2020

Temat: Wczuwamy się w emocje innych

Dzień dobry, myślę że wszyscy pamiętają, a więc zapraszam do wspólnej zabawy
                                                           https://www.youtube.com/watch?v=Hd1y9YYoWAU
Zajęcia
"Co czuł bohater?" – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dzieciom. Rodzic wybiera kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dzieciom, przypomina sytuacje, w których znalazł się dany bohater, i pyta, co mógł wtedy czuć. Rodzic pyta np.: 
Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek? 
Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka?
Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika? 
Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga? 
Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? 

Empatia -  to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.

Zachęcam do obejrzenia fragmentu filmu by lepiej zrozumieć nowo poznane słowo.
                                         https://www.youtube.com/watch?v=hxiCmfFZmvs

"Jak mogę pomóc?"
Rodzic mówi: Co można powiedzieć osobie, która….?
np.:
 …zgubiła ulubioną lalkę.
 …płacze, bo tęskni za mamą
 …boi się wystąpić w przedstawieniu
 …złości się, bo nie udał jej się rysunek 
…wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.

5-latki
KP4.21b

Na zakończenie piosenka
                                      https://www.youtube.com/watch?v=3DcBDXw5YuE
Do poniedziałku!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz