sobota, 9 maja 2020

Tajemnice książek (11-15.05.2020)

Poniedziałek 11.05.2020

Temat: Czym są dla nas książki?


Dzień dobry Smerfy!!!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o książkach.


Książka swoje święto obchodzi 23 kwietnia 


A teraz czas na gimnastykę:
Zaproście do wspólnych ćwiczeń wszystkich domowników.

                                        https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMX

Na początku zastanów się i odpowiedz rodzicowi na poniższe pytania:
1.     Co to jest książka?
2.     Z czego jest zbudowana?
3.     Jakie mogą być książki?
4.     O czym mogą być?

A teraz posłuchaj wiersza:
Książka
Anna Kamieńska
Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.
Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
Czemu początkowo książka była smutna?
Czy miała kolorowe obrazki?
Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?
Co się zmieniło?
"Do czego nie są książki?" – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie
z książek. Skoro wiesz, do czego są książki, to teraz wskaż, proszę, do czego nie są.








„Wstyd” – zabawa ćwicząca słuch fonemowy: (5 latki)
1.       Co słyszysz na początku wyrazu „wypożyczać”?   W
2.       Co słyszysz na początku wyrazu „stolik”?              S
3.       Co słyszysz na końcu słowa „grzbiet”?                   T
4.       Co słyszysz na końcu słowa „grzeczny”?               Y
5.       Co słyszysz na początku słowa „druk”?                 D

Spróbuj odczytać powstały wyraz:
WSTYD

Wysłuchaj wiersza 
                                                                     Ale wstyd!
                                                                Dominiki Niemiec 

Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną
mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.
A że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,
umieściła je na książce, na środku okładki.
Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła,
ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.
Ale wstyd! Siostra Ani, gdy tylko spostrzegła jej poczynania,
zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania.
Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą.
Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?
Ale zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło,
bo książce to pranie wcale nie posłużyło.
Ale wstyd! Mama, gdy zobaczyła poczynania swoich córek,
za zniszczenie książki dała im porządną burę.
Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci,
a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.
I mama z biblioteki ją wypożyczyła.
A to bardzo ważna kwestia w tym momencie była.
Ale wstyd! Przecież książki nawet pomazanej nie można wyrzucić.
Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.
I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego,
jej pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego.
I książkę odkupić lub zapłacić karę.
Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.
Ale wstyd! Szybko do biblioteki poszła z córkami mama.
W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.
Przywitała wszystkich i już książkę ogląda.
Badawczo się przygląda książce, dziewczynkom się przygląda.
– I co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły?
– Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.
Ale wstyd! – No cóż, musicie teraz naprawić swe zachowanie.
Zaraz wymyślę dla was jakieś zadanie.
Pomożecie mi poustawiać stos książek na półki,
a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki.
Dziewczynki zabrały się do pracy ku uciesze mamy.
– Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.A gdzie wstyd? Już minął, znikł!

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania: 
Czego dotyczył wiersz? Co stało się z książką? Kto ją zniszczył? Czy takie zachowanie było właściwe? Skąd dziewczynki miały książkę? Co musiały zrobić po tym, jak zniszczyły książkę?
Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki? Co musiały zrobić w bibliotece?
Czy to, co czuły, minęło? Czy Ty też kiedyś wstydziłaś/-eś się z jakiegoś powodu?
W jakiej to było sytuacji? Czy to było przyjemne uczucie? Jak czułaś/-eś się, gdy wstyd minął?

5-latki
KP4.8b oraz KP4.9b
4-latki
KP2.30
3-latki
KP2.23

Na zakończenie proponuję piosenkę "Lubimy bajki"
                                       https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY
Do jutra!!!


Wtorek 12.05.2020
Temat:Jak powstaje książka?

Jak co dzień kochane Smerfy zaczniemy od gimnastyki


Zajęcia:
                                              Jak powstaje każda książka?Kto słuchał, odpowie.                                                                                                              Najpierw rodzi się w pisarza pomysłowej głowie.                                                                                                              Gdy redaktor w wydawnictwie tekst dobrze ogarnie,                                                                                                                       O druk, cięcie i oprawę poprosi drukarnię.







Zapraszam na prezentację multimedialną jak powstaje papier
                                         https://www.youtube.com/watch?v=ybeEO_5jbVo

Poznajemy literkę 
                                    

                                       https://www.youtube.com/watch?v=F8W3oi1I20E

5-latki
KP4.7a, KP4.5a oraz W20a
4-latki
KP2.31
3-latki
„Luneta” – praca plastyczno-techniczna. 
Zadaniem dzieci jest ozdobienie rolek po papierze toaletowym w dowolny sposób.
Następnie dziecko wykorzystują swoją lunetę do zaproponowanej przez siebie zabawy.

Dla chętnych przepis na masę papierową

Na koniec piosenka

                                     https://www.youtube.com/watch?v=e5pRuzVeyYA
Do jutra!!!


Środa 13.05.2020
Temat: Jesteśmy autorami!

Dziś zaczniemy od tańca

                                      https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

Zajęcia
„Rodzaje książek” – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj.
Rodzic układa na podłodze stos książek (różne rodzaje i tematyka – według
dostępności, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla
dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było
widać okładek 

Dziecko opisuje, jak wygląda każda książka: Co ma na okładce?  Co zawiera w środku?
O czym jest? Następnie rodzic wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem,
rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem.







Ta teraz twoim zadaniem jest odpowiedzieć, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe
Przykładowe zdania:
1.      Okładka to zewnętrzna część książki.
2.      Autor to osoba, która napisała książkę.
3.      Każda książka ma 5 stron.
4.      Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
5.      Ilustracja to rysunek w książce.
6.      Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
7.      Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
8.      Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
9.      Okładka jest w środku książki.

Ćwiczymy pamięć

5-latki
KP4.6 i KP4.7
4-latki

3-latki

Do jutra!

Czwartek 14.05.2020
Temat: Biblioteka

Na początek utrwalimy sobie wczoraj poznany taniec, który wspólnie zatańczymy po
powrocie do przedszkola.


                                      https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
Zajęcia
Dziś poznamy takie miejsce w którym możemy wypożyczyć książki. 
Wypożyczyć, to znaczy zabrać je do domu, przeczytać i zwrócić do .... BIBLIOTEKI.







Poproście rodziców o wpisanie waszych ulubionych książek



Policzmy książki



5-latki
KP4.8a i KP4.9a
4-latki
KP2.32
3-latki
Policz i zaznacz prawidłową cyfrę


Na koniec piosenka

Do jutra!!!

Piątek 15.05.2020

Temat: Księgarnia

Dzień dobry
Zatańczcie wraz ze swoimi domownikami do znanej Wam już piosenki

Zajęcia:
Kolejnym miejscem w którym znajdują się książki jest księgarnia.

A teraz pobawcie się z rodzicami
„Jaka cena?” – wybieranie książek i oznaczanie ich ceną. 
Wybierz 5 dowolnych książek z domowej biblioteczki, z pomocą rodzica oznacz je cena
(najlepiej od 1 zł do 10 zł, ale jeśli dziecko nie ma problemu z większymi liczbami, ceny mogą
być bardziej realne).

„Na półce” – segregowanie książek wg kategorii. 
Spróbuj posegregować w Twojej domowej biblioteczce książki wg jednej cechy, np. 
grubości / wysokości.

4 i 5-latki
Wybierzcie sobie 2 karty pracy i wykonaj zadanie










3-latki
KP2.24

Na podsumowanie całego tygodnia piosenka

Do poniedziałku!!!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz