piątek, 8 maja 2020

ZADANIA DLA MINIONKÓW NA NOWY TYDZIEŃ (11-15 maja)

Temat tygodnia: W krainie muzyki

PONIEDZIAŁEK, 11.05.2020

Temat: Instrumenty muzyczne.

Witajcie, kochane dzieci;
Witajcie drodzy rodzice;
Jak zwykle, liczę na Państwa pomoc w edukacji naszych przedszkolaków. Z góry serdecznie dziękuję. 

Jak pamiętacie, mamy miesiąc MAJ. Pomaszerujcie sobie wokół swojego pokoju i zaśpiewajcie znaną Wam majową piosenkę "Stokrotka"
https://www.youtube.com/watch?v=t3dr0Se_sWU

Ładnie zaśpiewaliście? Podobał się Wam Wasz głos?

Usiądźcie wygodnie i uważnie posłuchajcie wiersza Wojciecha Próchniewicza "Najlepszy instrument".
https://www.youtube.com/watch?v=H4huED25Ggg

Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania:

  1. Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? (głos) 
  2. W jakich sytuacjach, wg autora, możemy go używać?
  3. Czym się głos różni od tradycyjnych instrumentów?
  4. W czym jest podobny?
Udało Wam się odpowiedzieć? Jeżeli nie, posłuchajcie jeszcze raz wiersza.

Swój GŁOS macie zawsze przy sobie, możecie mówić, śpiewać, naśladować różne dźwięki, np. kap kap (kapanie wody), miau miau ...  Możecie także swoim głosem naśladować dźwięki wydawane przez instrumenty muzyczne. 

Pamiętacie naszą przedszkolną zabawę "Jestem muzykantem konszabelantem"?

Instrumenty muzyczne wydają różne dźwięki. Najpiękniejszą muzykę można usłyszeć, gdy wiele instrumentów gra jednocześnie. Na instrumentach grają oczywiście ludzie - to MUZYCY.  Zespół, który tworzy muzykę grając razem na instrumentach - to ORKIESTRA.


Posłuchajcie jak pięknie to brzmi.

Obejrzyjcie na planszy, jak wiele jest instrumentów i jak można je podzielić.


Otwórzcie teraz książki "Plac zabaw"4. Dzisiaj poznamy literę H,h  i słowo "harfa". Zobaczcie, jak należy pisać te litery w liniach i jak wyglądają drukowane litery H,h.  Podzielcie wyraz "harfa" na sylaby i głoski. 


Zapraszam 6 latki do wykonania zadań ze str. 16 (przód i tył kartki) oraz do zabawy z kartą 7, w książce "Kropki, kreski i litery". Dzieci 5 letnie, proszę o wykonanie zadań w książce "Plac zabaw"4 ze str. 17 (przód i tył kartki). Jeżeli macie ochotę, możecie także wykonać zadanie ze str. 14 (przód i tył kartki). 

PRACA PLASTYCZNA

Zapraszam do dowolnego przyozdobienia liter J, j  H,h oraz do pokolorowania obrazka "Wesołe instrumenty"






Przesyłamy Wam plansze z instrumentami. Możecie zrobić z nich książeczkę o instrumentach.





























Wasze panie z przedszkola.


WTOREK, 12.05.2020

Temat: Mała orkiestra.



Dzień dobry;
Na powitanie, pogimnastykujmy buzię i język, śpiewając znaną już Wam piosenkę "Jestem muzykantem konszabelantem"
https://www.youtube.com/watch?v=ckqSGwEt-yQ

A teraz rozruszajmy całe ciało, gimnastykując się w rytm znanej Wam z przedszkolnych zabaw, piosenki "Głowa, ramiona..."
https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY

Wczoraj poznaliście literę H,h  i nazwę pięknie brzmiącego instrumentu, którym jest HARFA.
https://www.youtube.com/watch?v=TvWwkbLSHuI


Proponuję Wam zabawę w łączenie sylab w wyrazy. Wszystkie wyrazy zaczynają się głoską H,h. Wypowiedzcie głośno najpierw sylaby, później cały wyraz.


har-fa  (harfa)
ha-mak  (hamak)
har-mo-nia (harmonia)
Ho-ra-cy  (Horacy)
Ho-no-ra-ta (Honorata)

Udało się? Brawo!

Zapraszam rodziców i dzieci na wspólny relaks.

Zabawa relaksacyna - masażyk.
Siedząc na podłodze jedno za drugim, wykonujemy masaż pleców, osoby siedzącej przed sobą. Później zamieniamy się rolami i zabawę prowadzimy ponownie.

Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie)
potem konie (piąstki),
panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące)
z gryzącymi pieseczkami (szczypanie).
Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka),
płynie rzeczka (rysujemy linię),
pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).
Czujesz dreszczyk? (łaskoczemy)

Otwórzcie książki "Plac zabaw"4. Dzieci 6 letnie proszę o zrobienie zadań ze str. 17 (przód i tył kartki).
Dzieci 5 letnie proszę o zrobienie zadań ze str.15 (przód i tył kartki). Jeżeli ktoś nie zrobił wcześniej, to także zadania ze str. 14 (przód i tył kartki).
Dzieci 6 letnie proszę o otwarcie "Księgi zabaw z literami" na str. 70-71. Macie tam ilustrację "Mała orkiestra".

  • Stwórzcie zbiory instrumentów wg instrukcji (str. 70). Wskaż instrumenty dęte, perkusyjne i strunowe. Jako pomoc możecie wykorzystać plansze instrumentów z wczorajszych zajęć.
  • Przeczytajcie wyrazy i zdania.
Dzieci 5 letnie zapraszam do częstego, swobodnego korzystania z "Księgi zabaw z obrazkami".

A teraz zachęcam Was, abyście wyszli na świeże powietrze, na podwórze lub do ogrodu. Pobiegajcie sobie, poskaczcie na skakance...  A może jeszcze macie na coś ochotę? Pochwalcie się swoimi pomysłami zabaw na świeżym powietrzu. Przyślijcie zdjęcia. 

ZABAWY DO WYBORU:

Bez instrumentów też można muzykować. Zachęcam do skorzystania z pomysłów zaprezentowanych na filmie:

Zabawy z klaserem.
Zapraszam do ułożenia słów MUZYK, ORKIESTRA, HARFA.

Gry i zabawy z "Wyprawki".
Zapraszam do swobodnego korzystania z "Wyprawek". 
Dzieciom 6 letnim proponuję "Memory obrazkowo-naśladowcze" - gra karciana z W-50.
Dzieciom 5 letnim proponuję "Grę w dooble" - W-50-52 lub zabawę matematyczną "Rytm" - W- 53 - 54. 

ZABAWA PLASTYCZNA

Namalujcie lub narysujcie co ciekawego robiliście na podwórzu lub w ogrodzie.

Pozdrawiamy serdecznie, dziękujemy za wspólną pracę;
Nauczycielki z przedszkola


ŚRODA, 13.05.2020

Temat: Muzyka wokół nas.

Witajcie;
Mamy miesiąc maj. Przypomnijmy sobie nazwy wszystkich miesięcy.



Maj, to jeden z miesięcy wiosennych. Przypomnijmy sobie pory roku. 



Wiosna, to taka pora roku, która zachwyca nas, nie tylko pięknem przyrody, którą możemy podziwiać wzrokiem. Możemy także zachwycać się wiosną, słuchając śpiewu ptaków, dźwięków wydawanych przez owady...  Wszystko wokół jest radosne, pełne dźwięków, możemy więc powiedzieć, że muzyka jest wokół nas. 




To, co zobaczymy oczami, łatwo nam namalować. Robiliście to już dużo razy. 

Dzisiaj chcę Was zaprosić do malowania tego, co usłyszycie, do malowania muzyki. 

Przygotujcie kartkę papieru A-3, farby plakatowe, pędzel, naczynie z wodą. 
Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy, posłuchajcie utworu "Lot trzmiela". 
https://www.youtube.com/watch?v=hbj31sj9xsA

  • Jakie uczucia odczuwacie słuchając tego utworu: radość, smutek, a może niepokój?
  • Zastanówcie się, jakie kolory kojarzą się Wam z tą muzyką: jasne czy ciemne, wesołe czy smutne?
  • Jakie linie łagodne i falujące, ostre i złamane, szybkie, wirujące i zaokrąglone najlepiej obrazowałyby ten utwór?

Znacie już odpowiedzi?
Wysłuchajcie jeszcze raz utworu i malujcie równocześnie.

Ładnie wyszło? Gratulacje.

A teraz otwórzcie książki "Plac zabaw"4.
Dzieci 6 letnie proszę o wykonanie zadań ze str. 18 (przód i tył kartki)
Dzieci 5 letnie proszę o wykonanie zadań ze str. 16 (przód i tył kartki)

ZABAWY MUZYCZNE
  • Zapraszam do udziału w zabawie muzycznej do utworu "Comedians galop" Dimitrija Kabalevskiego. Zapewne znajdziecie w domu sprzęty do tej zabawy (krzesło 2 drewniane łyżki lub 2 ołówki)  
  • Zabawa tematyczna "Kuchenna orkiestra". Zachęcam Was do zabawy w orkiestrę. Poproście mamę o pokrywki, garnki, metalowe kubki, drewniane łyżki. Sprawdźcie jakie wydają dźwięki i zagrajcie na nich.


Pozdrawiamy serdecznie, dziękujemy za wspólną pracę;

Nauczycielki z przedszkola


CZWARTEK, 14.05.2020

Temat: Muzyka okolicznościowa

Dzień dobry;
Na powitanie, przypomnijmy sobie wesołą zabawę muzyczną "Comedians galop" Dimitrija Kabalevskiego (przygotujcie krzesło, dwie drewniane łyżki lub ołówki). Zaproście domowników do wspólnej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=I9cEHUzpIPY

Teraz usiądźcie wygodnie i posłuchajcie wiersza Agnieszki Frączek "Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one"
https://www.youtube.com/watch?v=FpjgGxn_Fwk



Zastanówcie się proszę i porozmawiajcie z rodzicami o tym, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one.

  • Dlaczego wrony chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
  • Czy dźwięki "kra" były lepsze lub gorsze od "ćwir"?
  • Pomyślcie, co może oznaczać przysłowie " Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać, jak i one". Czy przysłowie to pasuje do każdej okazji?
  • Czy wszystkim ludziom może się podobać to samo?
  • Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?
  • Czy te upodobania mogą być lepsze lub gorsze, tak jak chciały wrony?
Zapewne, po rozmowie z rodzicami, doszliście do wniosku, że każdy ma prawo mieć inne upodobania i to wcale nie znaczy, że jest lepszy lub gorszy od innych. Ma po prostu swoje zdanie, swój gust i wcale nie musi tego zmieniać, aby się innym przypodobać. 

Muzyka, o której ostatnio rozmawialiśmy, jest tak różnorodna, że każdy znajdzie na pewno dla siebie tę ulubioną.
Doskonale znacie muzykę do tańca.
Są takie okoliczności, kiedy śpiewamy "Mazurka Dąbrowskiego".
Jest taki utwór śpiewany z okazji różnych uroczystości i świąt np. urodzin, wesel, jubileuszów.

Dużo radości sprawia nam muzyka rozrywkowa, której odmian jest bardzo dużo i każdy może słuchać takiej, jaką lubi, na przykład:

Jaaz
https://www.youtube.com/watch?v=Q8Tiz6INF7I&list=PLhmcrPWkFvJr_IvPCTf2hnmOtIyAWdvce

Rock
https://www.youtube.com/watch?v=flSmiIne-4k

Rap
https://www.youtube.com/watch?v=6YuyEQD75ik&list=PLmJ9ZxzvBRced_9U2pTRdTHlFsmWmkDHK

Disko polo
https://www.youtube.com/watch?v=t259ZGWq894

Folk
https://www.youtube.com/watch?v=FWgDQILC91c

Pamiętajcie, warto mieć swoje zdanie, swój gust, swoje upodobania, bo wtedy jesteśmy sobą. Nikogo nie udajemy. Nie musimy "krakać tak, jak wrony..."

Otwórzcie książki "Plac zabaw"4. 
Proszę, aby dzieci 6 letnie wykonały zadania ze str. 19 (przód kartki) i ze str. 20 (tył kartki)
Dzieci 5 letnie proszę o wykonanie zadania znajdującego się na dole str.18. 

UZUPEŁNIJ RYTMY:







ZABAWA KONSTRUKCYJNA
Zapraszam Was do zrobienia własnego instrumentu.






https://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0

Pozdrawiamy serdecznie, dziękujemy za wspólną pracę;
Nauczycielki z przedszkola



PIĄTEK, 15.05.2020

Temat: Jak dbać o słuch?




Dzień dobry;
Zabawmy się jeszcze raz w "Muzykantów - konszabelantów"
https://www.youtube.com/watch?v=ckqSGwEt-yQ

Wszystkie dźwięki wydawane przez instrumenty muzyczne, śpiew, odgłosy przyrody, dźwięki wydawane przez pojazdy - słyszymy. Słyszymy, bo mamy zmysł słuchu, mamy uszy, które służą do słuchania. O nasze uszy powinniśmy dbać i chronić je przed hałasem. Obejrzyjcie film: 
https://www.youtube.com/watch?v=DAkBGAEIMTw

Hałas szkodzi naszemu zdrowiu i osłabia nasz słuch.



Usiądźcie teraz wygodnie i uważnie posłuchajcie opowiadania. Zapamiętajcie dokąd poszli Kuba i Buba i co się wydarzyło. 




Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania. Zastanówcie się i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Dokąd poszli Kuba i Buba z babcią Joasią i panem Waldemarem?
  • Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?
  • Czy to jest kulturalne zachowanie, gdy mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach?
Na pewno rodzice wyjaśnili Wam, że pan Waldemar miał osłabiony słuch i nosił aparat słuchowy, żeby lepiej słyszeć. 

Aby nasz zmysł słuchu dobrze nam służył, musimy unikać niepotrzebnego hałasu. Zobaczcie na planszy, jak wiele jest hałasujących rzeczy, które osłabiają słuch.


Możecie także obejrzeć film:

Otwórzcie proszę książki "Plac zabaw"4. 
Dzieci 6 letnie, proszę o wykonanie zadania ze str. 19 (tył kartki)
Dzieci 5 letnie, proszę o wykonanie zadania ze str. 18 (tył kartki)

ZABAWY Z KLASEREM

Dzisiaj zachęcam do ułożenia słów: hamak, haki, huba, Helena.

Dzieci 6 letnie zachęcam do wykonywania zadań w książce "Kreski, kropki i litery".

Dla chętnych - kolorowanka:




Pozdrawiamy serdecznie, dziękujemy za wspólną pracę;

Nauczycielki z przedszkola:
Elżbieta Szkudlarek
Milena Gaedig
Monika Bazela

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz